Trivsel och störningar

Som hyresgäst har du både rättigheter och skyldigheter. Vi vill att du ska känna att du har ett tryggt och trivsamt boende. Många gånger underlättar det att känna till de rättesnören som finns och som förhoppningsvis underlättar boendet.

Trivsel och ansvar - lite ljud, men inte för mycket

Vissa ljud får man helt enkelt acceptera, så som ljud från TV-apparater och små barn som låter. Men ibland kan det bli för mycket ljud.

Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Denne kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Om detta inte hjälper ska du göra en störningsanmälan.

Störningar

Hyreslagen ser strängt på störningar. För att alla ska trivas tillsammans är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn.

Hyresgästens skyldigheter gäller i lägenheten, i gemensamma utrymmen, som till exempel trapphus, hiss, tvättstuga och andra delar av bostadsområdet.

Några exempel på vad lagen menar med störningar:

  • Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som till exempel att tala för högt, skrika eller genom att spela
    högt på musikanläggning eller ha TV:n alltför hög.
  • Grannarna får inte heller störas av oväsen i trapphuset på grund
    av besökare till din lägenhet.
  • Hundar får inte skälla eller yla, så att omgivningen störs.
  • Kontraktets ordningsregler måste följas.

En hyresgäst ansvarar alltid för sina besökande och dessa personers uppförande.

Att utan grund anmäla grannar för störning kan till sist leda till att du själv anses som störande och då kan fastighetsägaren tvingas säga upp den anmälande hyresgästens kontrakt.

Enligt hyreslagen ska det inte tas särskild hänsyn till personer som är känsligare än normalt. Vissa störningar måste man acceptera när man bor i flerfamiljshus til exempel att barn leker i sina hem (lägenheter) under dagtid, även om man själv jobbar natt.

Så här anmäler du en störning

När du som hyresgäst gör en störningsanmälan till oss på Grums Hyresbostäder AB har vi som fastighetsägare skyldighet att utreda vad som ligger bakom.

Du som anmälande hyresgäst är alltid anonym mot den störande, men har skyldighet att medverka vid denna utredning. För att hyresvärden ska kunna agera mot störande hyresgäst måste den som upplever störningen kunna styrka vad störningen innebär.

  • Alternativ 1 - Har du en normal relation med den störande bör du i första hand prata med denne och se om problemet kan lösas utan inblandning av hyresvärd eller annan utomstående.
  • Alternativ 2 - När du själv gör en störningsanmälan till oss ska den alltid göras skriftligt och vara så detaljerad som möjligt. Ange VEM som stört och NÄR, VAR, HUR störningen ägt rum. Skriv till sist under störningsanmälan med din namnteckning. Är en störning av den omfattning att flera lägenheter i huset har drabbats kan även dina störda grannar skriva på anmälan. Störningsanmälan får då mer tyngd vid en rättslig prövning. Fyll i blanketten för störningsanmälan och lämna in den till oss:
    StörningsanmälanPDF (pdf, 19.7 kB)

Om du behöver hjälp när vi inte har öppet

Ibland kan det hända att du behöver nå oss även på natten. Anmäl störningen till AVARN Security störningsjour 010-222 32 69. Kostnaden för AVARN Security utryckning betalas av den hyregäst som varit störande.

Uppdaterad: 2020-08-21

Navigera vidare